tisdag 30 oktober 2012

Dags för gröt och om lite annat

Det är inte klokt vad sällan jag skriver. Tiden finns inte, men ändå finns den ju oftare än nån gång i veckan. Känns som jag varenda gång det blivit ett litet uppehåll måste förklara varför. Varför är det så? Typiskt mig.

Jag blandar nästan ihop dagarna, men jag vet att det var i fredags min kusin var här :-). Det var så roligt att träffa henne, önskar hon bodde här i Stockholm. Hon är sjuksköterska och det blev mycket jobbsnack. Åhh, vad jag önskar jag hade utbildat mig till det i stället. Det är inte för sent, men nej, jag har läst tillräckligt och har ingen motivation till just pluggandet. Tentor, grupparbeten...bläää! Vi åt en god lunch och fikade sen var hon tvungen att åka igen.

Lördagen tillbringade vi hela dagen med Skruttis´farmor. Vi har dels hos henne och sen åt vi middag ute i närheten där hon bor. Jättemysigt med supergod mat. Första gången jag ätit chokladfondue (stavas det så?) och det var riktigt smarrigt. I söndags letade jag lite kläder och köpte ett par tröjor och äntligen en vinterjacka. Har provat den förut, men inte kunnat bestämma mig. Den var egentligen alldeles för dyr (därför har jag varit så velig), men nu kommer jag vara ute mer än jag varit förr så nog fasen ska jag väl unna mig en förhoppningsvis bra dunjacka och slippa frysa. Det blev en svart sån här från McKinley:

Bild från Intersport

Nu måste jag bara hitta kängor också och stövlar. Hatar att köpa skor till mina konstiga fötter.

Igår var vi K och Skruttis på BVC. Vi har inte varit där på flera veckor. Det besök vi hade inbokat blev framskjutet och vi ska dit på fredag igen för vaccination. Hur som helst, jag fick smått panik i helgen att vi inte vägt Skruttis på superlänge. Så de gick dit på öppen mottagning när jag var hos läkaren. Skruttis väger "bara" 6 400 g. Ganska lite för att vara 5 månader och 1 vecka gammal enligt BVC. Hon följer dock sin egen kurva minus ett (vad nu det innebär), men vi skulle börja med gröt tyckte den sköterskan (det var inte vår ordinarie sköterska, henne träffar vi på fredag.) Så igår handlades det gröt. Sköterskan tyckte även vi ska börja med smakportioner och lägga till rapsolja. Tidigare har vi bara gett pyttesmå portioner, men nu kan vi alltså ge mer. Gröten var ju inte jättepoppis, men ett par matskedar har hon ätit igår och idag till lunch. Plus ersättning och lite äpple. Äpple gillar hon. Och banan. Älskar att se henne äta, det är så gulligt när hon smaskar i sig och gör en smått förvånad min. Vi lyckades få gröt och äpple över halva köket. Händerna hennes ska ju vara överallt och kladda :-). Myyyyys!

Jag är lite less på regnet faktiskt. Man kan ju såklart gå långa promenader ändå med rätt kläder, men det är ju inte superkul. Det är öppna förskolan idag, men vi struntar i den även denna vecka. Jag tycker faktiskt det är rätt trist där om jag ska vara ärlig och det är en jäkla stress innan för Skruttis sover så dåligt på dagarna nu och har hon inte sovit så funkar det inte. Idag har det tagit mig 3 timmar att få henne att somna. Hon är ju supertrött, men det går inte. Nåt som är bra (men det kanske jag har skrivit om förut) är att hon börjat sova på mage. Huvudet är mindre platt och hon verkar sova bättre på mage. MEN, jag tycker det är läskigt och måste kolla titt som tätt att hon andas.

Nu ska jag passa på att slänga in lite tvätt i maskinen och röja i köket.

(Tillägg två minuter senare: Nu vaknade Skruttis efter 15 minuters sömn...)

Kram på er!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar