fredag 9 mars 2012

Föreläsning, besök hos barnmorskan och kroppsliga förändringar

I veckan har vi varit på sjukhuset och lyssnat på en föreläsning om förlossningen och lite om BB. Den var jättebra, bm tog upp det viktigaste tycker jag. Det enda jag tycker är jäkligt synd är att inte alla familjerum har egen toalett. Det får mig nästan att vilja "byta" sjukhus. Jag vill inte dela med nån. Jag tycker ärligt att det är vidrigt att dela sjukhustoalett med andra. Har varit med om det vid några tillfällen och de var så äckliga. Jag kan bara tänka mig hur det är på förlossningen och BB....Ni kanske tycker jag är kräsen och så, men jag avskyr det verkligen.

Idag har vi träffat vår bm. Till min stora glädje har mitt järnvärdet stigit från 105 till 117. Blodtrycket är lika lågt som förut och Skruttis´ hjärtslag var 152. Magens mått var 29 cm. Vet inte om det är mycket eller lite, men kurvan ser bra ut i alla fall. Idag var det dags för vägning också. Trodde jag hade gått upp mer än jag har. Sedan inskrivningen sa bm att jag har gått upp 8 kg. Vår våg här hemma visar mer än hennes och jag vet ju att jag gick upp innan inskrivningen. Enligt mig har jag ökat med ca 11 kg. Men jag vet att jag gick ner lite när jag hade influensan. Så har jag ju slutat med godis och fika. Hon var iaf nöjd med min viktuppgång. Vet inte inte varför hon ska vara så viktfixerad, som jag skrivit om förut. Det var ett bra möte, hon var inte så virrig som hon brukar och vi fick svar på frågorna vi hade osv. Jag frågade om glukosbelastningen. Enligt henne var under 12 ok. Jaha....nu fick jag en tredje siffra som är ok. Alla säger olika som vanligt. Bm tycker även att vi ska gå efter BF 12 maj och inte 10:e som ultragyn sa. Det blir prat om BF varenda gång jag är där.

Hon frågade lite om hur jag känner inför förlossningen. När vi pratade om smärta och smärtlindring så sa hon att man ska komma ihåg att förlossningen är så kort stund jämfört med hela graviditeten och tiden efter och att man får hjälp på förlossningen med andningen. Jag nojjar fortfarande då och då över att jag ska glömma att andas och få halvpanik. Eftersom jag är så trött på kvällarna så somnar jag jämt till CD:n med mindfulnessövningarna så jag hinner aldrig öva :-).

Annars har det inte hänt så mycket här. Har som sagt varit dötrött på kvällarna så jag har inte orkat blogga. Sovit ett tag i soffan i kväll. Illamåendet har varit ganska snällt de sista dagarna utom idag. Jag gissar att det beror på trötthet. K har blivit rejält förkyld så vi hostar i kapp nu. Men jag känner inte mig inte sjuk på det sätt som han gör.

Vi har inga direkta planer för helgen. Hade tänkt bjuda hit ett par i morgon och äta middag och kolla på Melodifestivalen, men nu när K är dålig så hoppar vi över det. Nästa vecka kommer bli jättetuff jobbmässigt så jag får försöka ladda inför den. Håller på med en del knepiga uppgifter där som tar mycket energi och tid. Känns konstigt att jag inte ska vara där så många veckor till. Min plan är att sista dagen blir 20/4, tre veckor innan BF. Ska kolla upp det ordenligt, men det lutar åt att jag tar semester de tre veckorna.

Jag tycker det har hänt mycket med kroppen sista 2-3 veckorna. Det är definitivt jobbigare att hosta, magen krånglar och det är jobbigare med andningen. Märker av min magkatarr nästan varje natt, vaknar av att det gör jätteont, tror varenda gång att det en hjärtinfarkt eller nåt. Det känns inte alls som vanlig magkatarr utan denna är värre. Men äter jag nåt så brukar det försvinna eller bli mildare så det går ju att hantera. Blivit mer svullen också. Benen och även fingrarna och handlederna. Har inte hittat några bra stödstrumpor. De jag köpte på Twilfit gav inget stöd.

I december skrev jag att jag skulle byta min Efva Attling-ring. Har ännu inte gjort det för att fingrarna är svullna nu när ringarna äntligen kommit till butiken. Typiskt. Det tog över två månader innan de sa att leveransen hade kommit. Nu vågar jag inte köpa nån med risk att den blir för stor efter förlossningen.

Ha en fortsatt mysig fredagskväll! Nu ska jag se Skavlan, sen sooooova!

Kram kram!

2 kommentarer:

  1. Det är din K's uppgift att se till att du andas ;) Han ska se till så du inte tar för mkt lustgas och hjälpa dig att andas.
    Gott att ha så lite kvar att jobba. Sen ska du bara vila :))

    SvaraRadera
  2. Jo, jag har förberett honom på det sen ett bra tag :-)

    SvaraRadera