tisdag 20 mars 2012

Gårdagens ultraljud och dagens besök hos barnmorskan

Det var en jättegullig BM som gjorde ultraljudet igår. Jag var så himla glad och förväntansfull och gick och log hela morgonen inför besöket. Det var underbart att se Skruttis igen! Hade hoppats på en bild och att visa den här, men man såg så otydligt den här gången så det blev ingen. Jag hade förväntat mig tvärtom, att man skulle se allt jättetydligt nu när det inte är långt kvar. Skruttis ligger med huvudet nedåt. H*n väger 2 kg, vilket enligt BM är 90 g under normalvikt. BM trodde att Skruttis skulle bli, som hon uttryckte det: "en normalsvensson" tills förlossningen. Hon berättade att normalt är ca 3,7 kg. Det låter ganska stort tycker jag, men det kanske det inte är. Något annat jag hade förväntat mig var att Skruttis skulle ha massor (nåja, ganska mycket) hår på huvudet, men det var bara några fjun. Med tanke på att jag har supertjockt och mycket hår, tänkte jag. Det fanns bra med fostervatten också och jag frågade om mitt ömma område (som numera är större än en femkrona). BM trodde det beror på att Skruttis ligger och trycker med rumpan där. Innan vi gick sa BM att hon vet vad det är för kön. Sekunden efter att hon sagt det var det såååå nära att jag tänkte fråga henne. Kändes som hon sa det där för att småretas :-). Vi hade sagt till henne innan att vi inte vill veta.

Den ständiga frågan om BF ställdes också. Nu får det vara den 10 maj som gäller. Inget hattande hit och dit. Det var ju registrerat hos dem  på ultragyn att det var ett femdagars embryo vi fick så datorn kan ju inte ha räknat fel sa BM. Vi kom fram till att ivf-kliniken antagligen hade räknat på ett tredagars. Nu hoppas jag att inga fler BM eller läkare ber mig klura ut varför det står olika i mina journaler.

Så i dag var det dags för BM-besök. Ett kilo till hade jag gått upp och magen mätte 31 cm. Blodsockret var ok och då hade jag ätit frukost en timme innan. Hon kände efter hur Skruttis låg och sen var besöket slut. Nytt besök om två veckor.

Jag ska snart gå och lägga mig. Har känt som att förkylning är på gång igen, men det kan vara bara trötthet också. I morgon har vi planeringsdag på nåt ställe i stan. Jag är inte jättemotiverad till att planera eftersom jag bara jobbar några veckor till, men det ska bli trevligt med god frukost och lunch :-). Efter lunchen ska jag ta D-vitaminprov igen och sen är det föräldrakurs på eftermiddagen. Den ska handla om amning. Ser fram emot morgondagen!

1 kommentar:

  1. Oh va kul med ultraljud. Du var duktig du som kunde hålla dig från att trycka ut svaret ur bm.

    Ja 3,7 kilo är ganska normalt. Mina två första barn vägde det och var 52 resp 50 cm långa.
    Minstingen vägde 4,4 kg och var 54 cm lång.

    Jag ska på tillväxtultraljud om en vecka den 28/3 på KS då kommer jag få se hur stor min älskade E är. Jag hoppas på att hon ligger över på vikten för då kan det hända att jag blir igångsatt lite tidigare - så kanske vi ligger på BB samtidigt. Vart har du tänkt dig när tiden är inne? Vi ska till Danderyd.

    Ha det gott

    SvaraRadera