måndag 12 mars 2012

Nåt har hänt där inne

Idag har magen känts annorlunda. Har fått ett sånt starkt tryck nedåt och jag är konstant kissnödig.  Är det Skruttis som redan fixerar sig? Min BM sa sist att det brukar ske runt v 37. Läser man på nätet så kan det tydligen ske tidigare.

När jag ska resa mig känns det som h*n och livmodern och allt där nere ska komma ut. Det vill liksom inte försvinna, det där trycket och det känns obehagligt.  Foglossningen har jag inte känt av nästan alls idag förutom när jag ska resa mig upp från liggandes eller sittandes. Helt plötsligt har jag kunnat gå lite längre sträckor. Det kan ju vara en tillfällighet och helgens vila som gjort det, vad vet jag.

En annan sak. Det har tagit lång tid innan jag fattat hur sammandragningar känns. Nu får jag de ganska ofta.  Så fort jag går lite längre eller lite för fort. Eller på morgonen om jag stressar hemma innan jobbet. Tur att de gör över, men ibland tar det lång tid.  De gör inte ont, magen blir bara så otroligt hård och spänd.

Annars har det varit fullt upp hela dagen. Kollegan som också är gravid, visade mig inslaget på nyheterna om stress och graviditet...Vet inte om jag hade velat se det även om jag visste innan att stress inte är bra....Jag som nästan alltid grubblar och/eller oroar mig osv. Jag tycker också det är stressande att det känns som det är så mycket man ska tänka på hela tiden för att inte skada barnet. Det är säkert jag själv som bygger upp den stressen och jag har en tendens (om nån har missat det) att jämföra mig med andra och då får jag ofta dåligt samvete. Särskilt när det gäller mat och träning. Jag hoppas att Skruttis inte har tagit skada av mitt leverne.

1 kommentar:

  1. Är helt med dig på att något känns annorlunda.
    Känns som hela underlivet blivit svullet av en annan sorts tyngd. Att det ska dröja ända fram till v 37 innan barnet fixerar sig tror jag inte alls på...det är jätte olika.
    med min första son var han fixerad i vecka 31-32. Min dotter i v 33 och min sista son runt samma vecka som syrran trots att dom sa att ju fler barn man har dessto senare fixeras dom pga det finns mer svängrum. För ett par veckor sedan sa bm att E låg med huvudet neråt redan, inte fixerad men beredd.
    Ja du sammandragningarna är roliga...inte smärtsamma men obehagliga tycker jag. Jobbigt att bli så hård. Men det är träning.
    TYcker att det är kul att vi är så nära varandra i veckor. Bara 4 dagar som skiljer ju.
    Jag lovar att Skruttis mår bra...ditt leverna är det inget fel på alls. Det kommer gå hur bra som helst.

    SvaraRadera