söndag 4 mars 2012

Lördag, Söndag & Profylax

Lördag:

Igår vaknade jag med nästan inget ont alls i bäckenet och magen kändes mjuk och inte så spänd som den brukar. Så himla skönt. Jag passade på att fixa hemma så mycket jag bara orkade och sen var vi och köpte ett skötbord och ett par filtar till Skruttis. Bädden har ett annat mönster, men annars ser den ut som bilden här. Praktiskt med badbaljan som är under, bara att vika undan skötbädden. Dessutom går bordet att fälla ihop. Hoppas vi blir nöjda, men det ska vi nog bli :-). På kvällen kollade vi lite på Melodifestivalen, men tröttnade snabbt så det blev film istället. Det var en jättebra och mysig dag. Det enda som bekymrade oss var att jag knappt kände Skruttis under hela dagen. Nån svag spark på morgonen bara. Sen spelade ingen roll hur mycket jag än försökte att röra magen. Det har varit så några dagar nu sedan glukosbelastningen.  Har reflekterat över det ibland, men igår var första gången jag kände riktig oro. Några sparkar blev det på kvällen, men rörelsemönstret har förändrats jättemycket.

Söndag

I morse var foglossningssmärtan tillbaka och förutom att den jäkla hostan sitter i och har blivit värre så vaknade jag förkyld! Det stör mig inte så mycket, hostan är värst, det gör ont i hela överkroppen av att hosta så mycket (framför allt i nedre delen av magen), men jag är pigg för övrigt så det är inget att deppa över.

Ringde förlossningen i morse. Har funderat över natten och oroat mig. Fick komma in på ctg. Hjärtat pickade jättefort, mellan 150-180. Jag och K blev jättenojjiga över det, men BM sa att det är ok och att hon kände och hörde hur Skruttis rör sig och då slår ju hjärtat fortare. Jag kände några sparkar jag också :-). Sen kom en läkare in och sa att ctg-kurvan såg bra ut och hon gjorde även ett ul. Skruttis låg och boxade med armarna :-). Så mysigt att se Skruttis igen även om det var en jättedålig apparat (läkaren bad t o m om ursäkt för det, vilket jag tycker att hon inte hade behövt göra) och man såg så otydligt. Mängden fostervatten var också bra. Så allt såg bra ut och hon sa att Skruttis mår bra där inne. Härligt!

Efter besöket på Sös åkte vi till Ikea och köpte en spjälsäng och lite annat till sängen. Det blev även lunch och fika där.

Nu har vi köpt alla "bas-grejer" såsom jag ser det. Är lite inne på att köpa ett babynest också, men har inte bestämt mig än. När vi kom hem från Ikea var jag helt slut. Magen har varit jättespänd hela dagen, så otroligt olika det kan vara från dag till dag det där. Hemma slocknade jag i soffan en timme innan det var dax att fixa middag. Resten av kvällen blir det soffan och så småningom Wallander.

Profylax

Hörrni, har ni gått någon profylaxkurs? Vissa mvc erbjuder ju det gratis, men inte min. På jobbet har jag fått rådet att gå en kurs och att det är värt 2000 kr typ. Vad tycker ni? Hur har ni förberett det här med andningen? Jag känner att jag gärna vill lära mig just andningen då jag lätt tokandas eller håller andan när jag får ont... Sen finns det ju böcker och webbaserade kurser också. Kanske en webbaserad räcker?

Ha en mysig söndagkväll! Kram på er!

Ps Jag passade på att fråga BM idag om sovställningar. Hon sa att det inte spelar nån roll hur jag sover, känns det bra så kan jag sova både på rygg och vilken sida som helst. Hon tyckte det verkade hemskt jobbigt om man ska behöva tänka på hur man sover. Bebisen mår bra ändå. Däremot tycker ju många att det obehagligt att sova på rygg, men det är en helt annan sak. Så nu vet ni det :-).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar