onsdag 28 november 2012

6-mån kontrollen och förskolebesök

Mitt förra inlägg om julen känns lite sådär idag om jag ska vara ärlig. Onödigt gnäll på nåt vis och ja...jag vet inte. Jag har ju min underbara lilla familj, det ska ju räcka liksom. Funderade ett tag på att ta bort inlägget, men det får vara kvar ändå. Nog om det.

Igår var det 6-månaders kontrollen. Skruttis har gått upp ett halvt kilo så nu väger hon 7020 g. Hon har börjat äta större portioner mat och favoriterna är kalops och lasagne. Med fisk går det väl sådär. Fruktpuréer är klart godast och även gröt. Älskar hennes min när något är gott.

Jag vet inte riktigt hur en sån kontroll ska gå till, men det enda läkaren gjorde var att kolla ögon, öron, lyssna på hjärta och lungor och kollade höfterna. Jag trodde han skulle kolla annat också som att hon kan gripa föremål, följa med blicken, vända sig osv. Jag tog upp det här med D-vitamin som jag har blivit så viktigt för mig. Förlåt att jag tjatar om det så ofta. Jag frågade om det finns någon risk att Skruttis har brist på det (trots D-dropparna) eftersom jag hade så otroligt dåligt värde under graviditeten. Och ja, det finns en risk, men det går inte att mäta förrens hon slutat med dropparna enligt läkaren. Det blir missvisande innan dess sa han.

K var med till BVC och efteråt åt vi en mysig frukost i gallerian. Skruttis åt hon också och sen somnade hon i vagnen. Det var skönt för jag behövde titta efter en klänning till dopet i januari. Vet inte alls vad jag ska ha på mig. Och Skruttis´dopklänning kommer antagligen att vara för liten! Vad sjutton gör jag då? Var hittar man såna akut?

Idag var vi och besökte en förskola som Skruttis står i kö till. Alltså jag förstår inte hur hon ska kunna få någon plats i någon förskola alls, det är ju jättelånga köer. Blir stressad över det där och så vill man ju att det ska kännas som en bra förskola också.

Det har ju varit riktigt busväder ute, men jag tyckte ändå det var rätt skönt att promenera. Invigde min nya jacka också. Den är skön, men inte alls så varm som jag trodde, så det är jag besviken på.




1 kommentar:

  1. Hej! Ser att skruttis växer bra. Vad har ni för problem om nätterna?
    Just nu är tiden med min tös helt fantastisk. Efter vår jobbiga början så njuter jag desto mer just nu.
    Kram

    SvaraRadera