söndag 25 november 2012

Ingen skrivlust

Jag har inte haft någon som helst lust att blogga under veckan. Har inte riktigt vetat vad jag ska skriva om heller, förutom det där julinlägget då, men det kommer...

Jag sitter i soffan och kollar på skidskytte. K och Skruttis är i gallerian. Fick lite dåligt samvete ett tag att jag inte följde med så jag ringde och sa att jag känner mig taskig, men han sa att nu får han ju mer tid ensam med Skruttis och att jag behöver få vara själv också. Plus att de kan köpa julklappar till mig. Ok då... Jag känner mig inte alls på topp idag. Jag är såååå trött och har ont i kroppen. Somnade i soffan igår kväll ett par timmar och naturligtvis blev jag pigg sen när jag skulle lägga mig i sängen. Så jag var vaken till typ halv tre. I kväll blir det till att lägga sig i tid för i morgon ska jag vara pigg, jag är trött på att vara trött.

Vi har hunnit med att uträtta lite ärenden i veckan, köpa några klappar till Skruttis, läkarbesök, promenader och sånt vi brukar göra. I tisdags mådde jag helskumt. Kräktes efter frukosten och mådde illa hela dagen och även på onsdagen. Det har ju hänt förut och efter samma frukost: äggröra och kaffe. Verkar som min mage inte tål den kombinationen på tom mage så nu får jag nog ge mig och tänker inte ge det några fler försök. Jag är så less på smörgåsar, fil och müsli. Vad äter ni?

Jag har varit sugen på att baka lussebullar, men det har inte funkat på dagarna. Hur hinner ni andra med sånt? Sen känns det som ett stort projekt för jag är ingen hejjare på att baka med jäst. Sista gångerna har jag bara blivit förbannad på att bullarna blivit så dåliga. Det är svårt med mjölmängden tycker jag. Antingen blir bullarna för torra eller så blir de som luft på nåt vis.






3 kommentarer:

  1. Härligt med egentid! Försök att inte ha dåligt samvete över att du inte följde med. Jag tycker du ska lyssna på K. ;)

    Min frukost är lika tråkig den; kaffe och smörgås. Jag brukar göra det mer spännande genom att variera pålägg. Brukar även koka ägg, om jag orkar.

    Vi bakade i helgen. Pyret fick sitta i sin stol när jag och storebror knådade och rullade bullarna. Det verkade som han tyckte det var kul, för han gnällde inte utan satt där med stora ögon och tittade på.

    Vad gäller själva degen, så är inte jag heller så duktig. Med färsk jäst har jag aldrig lyckats. Däremot så funkar det bra med torrjäst.
    Jag gör hellre degen lite lösare, då blir inte bullarna så torra. (Jag börjar med 10 dl mjöl sen fyller jag på allt eftersom...totalt ca 12 dl)
    Lycka till!

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Jag önskar att Skruttis också kunde sitta still sådär, men hon blir oftast så himla otålig.

    Tack för tips om torrjäst, det har jag aldrig provat. Jag brukar inte titta på Gomorron Sverige, men bytte dit idag när det var reklam på den andra kanalen och just då pratade de om saffransbullar :-).

    Gör du "vanliga" eller brukar du göra med någon fyllning?

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar göra både vanliga och med mandelmassa i. Lite variation...
      Just det, ett tips till är att tillsätta kesella i degen. Det gör bullarna saftigare.

      Du får passa på att baka när K är ute med Skruttis. Det är också egentid. ;)

      Kramar

      Radera