torsdag 14 februari 2013

Energilös och om att vilja vara mer än "bara" en mamma

De sista dagarna har jag haft noll energi. Jag skyller på vädret ;-). Helt allvarligt så är jag dötrött på snön nu. Mysigt, men icke barnvagnsvänligt. Vi har visserligen en pulka, men det blir inte så långa promenader i den, så bekväm är den inte för Skruttis. Hon tycker i alla fall att det är roligt att sitta i den ett tag. 

Igår var jag riktigt less på att vara föräldraledig om jag ska vara ärlig. Inte att jag inte vill vara med Skruttis utan allt runtomkring. Jag kände att jag vill vara mer än en mamma. Det känns ofta så, som att jag "bara" är en mamma. Längtade igår efter det sociala som jobbet innebär. Äta lunch med kollegorna, prata med min rumskompis och åka tunnelbana klockan fem som alla andra. Prata med andra än en bebis. Jag längtar inte efter jobbet i sig, får ont i magen bara jag tänker på det. Kanske mest för att det känns som jag har glömt allt och jag vet att det har skett en hel del förändringar de här åtta månaderna. Hur som helst så var det en sån dag igår och Skruttis var dessutom på dåligt humör, inget var roligt, vad vi än gjorde så var hon inte glad. För att få henne att sova en stund på eftermiddagen måste vi gå ut så hon somnar i vagnen, annars är det nästan omöjligt att få henne att somna.

 Jag längtar också efter ett par timmar ensam med K så vi kan gå ut och äta eller gå på bio kanske. Eller både och. Det lär nog dröja, men härligt ska det bli. Under graviditeten så pratades det en del om hur viktigt det är att vårda förhållandet också. Då tänkte jag att det är väl en självklarhet och vi kommer vara så glada och allt kommer vara så bra. Det är otroligt lätt att glömma bort varandra tycker jag och att prata om annat än Skruttis. Vi är ju inte "bara" föräldrar.

 Hoppas ni får en fin Alla ♥ Dag! Kramas mycket och ta hand om varandra.






1 kommentar:

  1. Förstår precis vad du menar med att glömma varann och att längta ut ut ut!!!!
    Man är tacksam för varje minut, varje sekund med sitt barn, men det skulle vara trevligt att byta mönster snart och inte vara så ensam hela tiden. Så inrutad.
    Och det här med äktenskap/samboskap...alltså, det glöms bort här med. Jag längtar till den dagen vi VILL lämna M till barnvakt, för det vill vi inte än, och kan gå ut på tu man hand. Gå på bio eller äta på restaurang...ja, du vet ju.

    Ha en god natt.
    Kram

    SvaraRadera