onsdag 20 februari 2013

Hur få Skruttis att somna? Hjälp behövs!

Vad tycker ni om det här med olika sömnmetoder? Har ni provat någon?

Jag/vi är rätt trötta på alla flera timmars nattningar nu. Hon bara ställer sig upp i sängen och vägrar sova även om hon är trött. Det nya är att vi nu borstar tänderna efter att hon får ersättning. Förut fick hon ersättning, blev rätt trött och sen la vi henne och hon fick nappen. Ville hon inte sova tog vi upp henne.

Nu vill vi att hon ska kunna somna i egen säng utan att vi ska behöva gå omkring eller ta upp henne och leka och sen börja om från början igen.

En kompis har testat 5-minuters metoden och det funkar för dem. Vi har testat några kvällar nu, men alltså jag pallar inte att hon ska stå där och gråta hysteriskt och bli jätteglad när vi kommer in i rummet för att sen gå ut igen. Jag får ont i magen. Igår blev hon så ledsen så grät tills hon kräktes. Jag vet att runt 9 mån kanske inte är den bästa tiden att få in någon rutin, men något måste göras. Tre timmar tar nattningen ibland.

Hur gör ni? Har vi gett upp för fort?

Min kompis tycker inte att vi ska borsta tänderna innan hon får ersättning, men det tycker inte jag. Jag vill få in rutin på tandborstningen nu och Skruttis gillar när vi borstar.

Har provat med godnattsaga efter tandborstningen, att sjunga samma sång, att lyssna på samma speldosa, att säga samma mening när vi går in efter ett par minuter då och visar oss.

På bvc har de sagt (det var visserligen några månader sen) att man kan vara kvar i rummet, men inte prata eller ta upp henne eller så utan bara markera att jag är här, men det är natt och du ska sova. Men ser hon oss vill hon bara upp.

En annan sak: vad ger ni för välling på kvällen? (Om ni ger nån.).  Jag har blivit så nojjig. Märkte i ett test att den gröt vi gett mycket av innehåller arsenik. Kul!!! F-n.

2 kommentarer:

  1. Oj, det där med nattning är så olika.
    Jag känner som du ang 5-minutersmetoden. Jag klarar inte av att barnet skriker så där hjärtskärande.

    Våra rutiner ser ut så här;
    Bad och pyjamas mellan 18.30-19.00
    En flaska fullkornsvälling (Nestlé) i soffan för att landa och komma ner lite.
    Borsta tänderna.
    Lägger Pyret i sängen och sjunger godnattvisor.

    (Här är Pyrets beteende lite olika beroende på hur pigg/trött han är. Ibland ligger han stilla och lyssnar och ibland ställer han sig i sängen och vill komma upp. Jag lägger honom ner och fortsätter sjunga)

    Efter visorna sitter jag kvar tyst bredvid hans säng. Om han ställer sig upp och vill ha min uppmärksamhet så lägger jag ner honom igen och igen och igen...ja, du fattar!? ;)
    Till slut ger Pyret upp och somnar.

    Lycka till med nattningen!

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Tack snälla för att du delade med dig av era rutiner. Jag har förstått att många badar varje dag, det verkar toppen som rutin tycker jag. Tyvärr skulle Skruttis´hud bli alldeles för torr då. Nu badar vi varannan dag och hon blir ju småtrött efter badet.

    Kram!

    SvaraRadera