måndag 4 februari 2013

Om kastade leksaker, stark oro och en jobbig helg

När Skruttis föddes bestämde jag mig för att hon bara skulle ha plastleksaker som var BPA-fria och att vattenkokaren skulle bytas ut för den var i plast. Men sista månaderna har jag släppt på det (dumt jag vet, för det var ju då hon började äta på allt...). Efter ett inlägg på en annan blogg bestämde jag mig igår för att kasta alla plastleksaker utom ett par stycken. Jag började också läsa lite mer på nätet och hade faktiskt ingen koll på att BPA var illa.Det var inte jättemånga, men en del. Ett tag ångrade jag mig för Skruttis kommer ju inte äta på allt jämt. Men nu är det gjort. Vi har haft en skithelg rent ut sagt och det var väl också en bidragande orsak till att jag kastade utan att tänka efter.

Idag var jag på Barnens hus för att kolla lite leksaker i trä och passade på att fråga en personal om BPA-fria leksaker. Hon tittade konstigt på mig och sa spydigt att de flesta inte innehåller det eftersom det är förbjudet i Sverige. Mer än så visste hon inte. Jag köpte bara nya badleksaker med tydlig info.



Det står ju inte på leksakerna (alltså förpackningarna) om de är BPA-fria, vilket stör mig. På de för yngre och typ bitringar ja, men inte så många andra.

Min oro då. Jo, K är på väg till akuten. Nu har han eventuellt blodpropp i båda benen. Vill inte skriva så mycket mer detaljer eftersom det handlar om honom, men det är tydligen akut att han får det kollat, husläkaren idag var lite skärrad och bad om ursäkt att han inte hörde av sig förra veckan. Alltså jag är så jäkla trött på vissa läkare!!!! K fick själv be om ny akuttid på vårdcentralen i morse och DÅ hände det grejer och de blev oroliga. Att det alltid ska behöva gå så långt innan de gör nåt. Det var ju två veckor sedan han var där första gången. Jävla skit.

Så nu sitter jag här med ont i magen och skulle vilja vara hos honom.


2 kommentarer:

  1. Kram! Hoppas allt går bra och att K mår fint!

    SvaraRadera
  2. Men fy, vännen. Vad är det jag läser....?
    Jag hoppas verkligen inte att det är propp...
    Förstår er frustration och din längtan efter att få vara hos han.
    Hoppas allt går bra.

    Beträffande plasten och leksakerna, så var det såklart det beslutet som kändes rätt då, och du ska inte ha ångest över det. När du köper trä leksaker, se till att det helst ska vara obehandlat trä.
    Och på de flesta [iallafall vad jag sett] förpackningar framgår det ganska tydligt att leksakerna är BPA fria. Gör det inte det , bör det stå på baksidan, annars skulle jag fråga, men det är klart, får man en sån där surkärring att fråga, vill man ju inte...
    Vilket pucko.

    Ha en god natt.
    Kramen

    SvaraRadera