lördag 21 juli 2012

Mysdag och platt huvud

Jag sov inte ett dugg bättre i det andra rummet förra natten och jag saknade mina älsklingar.

Vi har varit hemmavid hela dagen och bara gjort ingenting. Det har varit jätteskönt. Skruttis har varit på strålande humör, skrattat och "pratat" och varit nöjd. Hon har varit ute i bärselen för första gången. Hittills har vi bara haft den inomhus. Det var K som bar, jag kommer inte göra det ute tror jag. Får ännu mer ont i axlarna nu när hon gått upp mer i vikt. Längtar tills vi ska köpa en ny.

Skruttis har börjat bli platt på bakhuvudet. Vi försöker få henne att sova på sidan, på mage och att vända huvudet när hon sover på rygg. Hon är så pass stark nu så hon vänder sig från sida till rygg även om vi försöker stötta upp. Det här gör mig oerhört stressad!!! Vi har även köpt en Panda-kudde som en sköterska på bvc hade hört att en annan bebis hade. Jag vet inte om vi placerar den fel, men den verkar inte hjälpa, huvudet har blivit plattare ändå. (Panda-kudden har som en grop i mitten där bakhuvudet ska vara och på sätt avlastas. Vet inte om Skruttis har för litet huvud fortfarande eller varför kudden inte funkar.) Så om ni har några tips så tar jag gärna emot! På tisdag är det dags för läkarbesök på bvc, får se vad som sägs då...

På måndag börjar K jobba igen :-(. Fy bubblan vad tråkigt. Önskar han kunde vara hemma året ut. Vad underbart det vore.

Sov gott alla fina!

Kram!


3 kommentarer:

  1. Vi har haft samma problem. Pyret är helt platt bak, men jag har slutat oroa mig, för när vi var på 6-månaders kontroll så sa läkaren att ett huvud formas fram till barnen är 1 år. Så när barnet lär sig sitta upp själv och börjar krypa blir huvudet runt igen.
    Men jag vet, man blir lite stressad över att det är platt.

    Hos vår BVC rekommenderade de att lägga en tunn kudde under barnets huvud och försöka lägga barnet på sidan eller på mage. Men som du säger; barnet vänder sig ju själv till rygg igen.

    Hoppas det löser sig och du får några bra tips från er BVC.

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar! Vad skönt att höra att det förhoppningsvis ordnar sig med huvudformen! I dag har det funkat lite bättre att ha henne på mage, hoppas hon kommer börja tycka att det är ok.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Vår son hade ett halvt huvud, många undrade var bakhuvudet hade tagit vägen... ;-) alltså väldigt platt! Nu ett år senare är det runt och fint igen! Så oroa dig inte!

    SvaraRadera