torsdag 26 juli 2012

Uppdatering om veckan hittills.

De senaste dagarna har det varit en del inplanerat och jag har inte riktigt hittat lusten att blogga. Men idag ska va ta det jättlugnt, jag och Skruttis.

I måndags var en vän här nästan hela dagen. Så himla trevligt! Jag har inte träffat henne på några månader och har saknat henne massor. Vi åt lunch här i närheten och sen var vi hemma hos oss. Vännen är hon som varit bvc-sköterska och det blev mycket prat om och lek med Skruttis, men även om annat såklart!

I tidsdags var det dags för 2-månaders kontrollen. Alltså, jag trodde att det skulle vara nåt mer än än lyssna på hjärtat, väga och kolla höfterna. Skruttis hade gått upp lite för lite i vikt enligt läkaren. Viktkurvan är lite knackig. Hon borde väga i alla fall 5 kg, men hon vägde ca 4700 g. Sköterskan var sjuk så läkaren var väldigt stressad, det märktes. Vi pratade kort om vaccinationer också då läkaren frågade om vi brukar/kommer att vistas i Indien. På grund av mig då.

Åter igen fick jag frågan om ifall jag ammar och varför jag inte gör det. F-n vad less jag är på att svara på varför. Jag vet inte varför jag återigen kände mig dum och dålig som inte ammar, men det var nog hennes blick när jag svarade nej. Snabbt sa jag att jag minsann har försökt...Inte för att jag ska behöva säga det, men det bara blev så.

Hon gav helt andra råd angående platt huvud. Enligt henne så ska man inte ha någon kudde alls och vid 3-4 månader kan Skruttis sova på mage tyckte hon. Det är inte vad vår sköterska sagt. Vi fortsätter med kudde. Magläge hatar hon fortfarande, hur mycket vi än försöker vänja henne.

I går var vi och handlade lite inför kvällen. Jag var även ute efter att hitta nån klänning för vi ska på dop i augusti. Allt sitter fult eller så blir det väldigt skrynkligt. Hittade en som jag eventuellt kan ha. Den är för urringad och det måste jag göra nåt åt, men annars är den ok. Känns inte helt hundra, men ok som sagt. På kvällen hade vi besök av K´s kompis och hans familj. Jättetrevlig fru och två gulliga barn! Har bara träffat de några gånger förut och det var första gången de var hos oss. Skruttis fick presenter, bl a ett supergulligt gosedjur i form av en sköldpadda med sin unge på ryggen. (Var tvungen att beskriva hur det ser ut för jag älskar gosedjur och det var bara såååååååå gulligt!!!). Vi fick också en hel säck med kläder och en påse med leksaker som de inte ville ha längre. Riktigt kul! Var många fina saker. Kläderna har vi inte hunnit gå igenom.

Jag hittade dessa Puma-skor på rea häromdagen, 390 kr istället för 1200! Lite som MBT-skor om jag förstått rätt. Är i akut behov av skor. Även mina fötter har blivit större av graviditeten.



Nähe, man kanske skulle sätta lite fart så jag få i mig någon frukost, magen skriker efter nåt. Tanken är att jag ska dricka en ersättning, men det har hittills inte gått bra med mitt nya liv som vanligt. Fikar vi med andra så tar jag jämt fikabröd :-(. K gjorde en sån jättegod knäckig äppelpaj igår. Får se om jag kan motstå det som är kvar. I kväll blir det träning på CT:n.

Ha en jättefin torsdag! Snart helg igen :-)

Kram på er!




6 kommentarer:

  1. Alltså jag blir så jävla förbannad på den där amningsfrågan. Jag förstår att den ställs för ett syfte [vågen, förmodligen] men det är ett jävla tjat, och på ett, vad jag uppfattar , negativt sätt...
    Bry dig inte om det. Och vad menar hon med gått upp för lite i vikt? Följer Skruttis inte sin egen kurva? Det ger väl med sig senare... Ellerutgår man ifrån hur mycket ersättning barnen SKA äta per gång? Jag kan säga att min M äter väldigt olika från gång till gång och inga 150 till 200 ml per gång...skitsnack. Vem f-n bestämmer det?
    En kvinna som ammar vet aldrig hur mycket hennes barn får i sig...
    Vidaer blir jag arg på det där med olika riktlinjer hela tiden. Kudde, inte kudde...
    Gör det som känns bäst för er. Vi använder kudde, och har gjort det från början. M vägrar oxå ligga på mage, den enda gång hon gör det är på min mage. Och lägger vi henne på mage, blir det ramaskri...

    Det där med mat och ersättningar..., mmm, det är minsann inte lätt, och här ska erkännas att jag åt tonfisksallad igår. Jag kommer att ersätta 3 mål om dagen ist för 4. Jag märker att jag inte orkar med min dotter annars.
    Men välåendet är inte på topp...

    Jag ör övertygad om att du ser fantastisk ut, men man är alltid så självkritisk.
    Kämpa på. Du är skitduktig.

    Massa kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skruttis äter inte heller 150-200 ml per gång, möjligtvis 150 vid något enstaka tillfälle. Hon följer inte riktigt sin egen kurva, hon ligger lite under nu. Skruttis vill inte ligga på min mage om hon inte är jättetrött, förr tyckte hon det var mysigt, men nu blir hon bara otålig.

      Tonfisksallad är ju nyttigt och bra. Bra mycket bättre än mina kakor ;-). Jag blir döhungrig av ersättningarna. Minns inte att det var så förra gången.

      Kram tillbaka!

      Radera
  2. Försök att lägga dövörat till när frågor och kommentarer om ammning kommer upp.
    Jag kunde bara amma Pyret (och även storebror) i 1 1/2 månad, sen sinade mjölken. Vad ska man göra då, tycker dem? Jo, man ska försöka och amma mer. Men om inte det går? Jo, försök att amma lite till.
    Nä nä, om jag märker att jag inte har någon mjölk och mitt barn inte blir mätt, då ger jag ersättning.[PUNKT]

    Och det där med vikten. *suck* Dessa riktlinjer...
    Om hon "borde" väga minst 5 kg, men "bara" vägde 4700 g, det handlar om 300 g?! Det tycker inte jag är något att anmärka på.
    Jag har fått höra att först när man märker att barnet blir slött eller liknande, då först borde man reagera.

    Äh, du känner ditt barn bäst! :)

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ett himla tjat om att man ska amma ännu mer för att få mer mjölk. Jag tycker det blev helt fel redan från början på BB, bara en stress kring amningen. De säger att man inte ska vara stressad för då funkar det inte, men DE gjorde mig jättestressad. I efterhand kan jag tänka att jag borde sagt att vi vill åka hem och försöka i lugn och ro. Jag menar inte att det är deras fel att det inte funkade, men hela situationen och att alla sa så olika var inte så positivt.

      Skruttis är inte slö. Men visst, hon ligger lite under sin kurva nu.

      Kram!

      Radera
  3. Åhh sicken läkaren ni fick, säger än en gång att allting med bvc ska tas med NÄVE salt. Och det där med kudde Jag ahr haft sådana RättStart kudde till alla mina och ingen fara med det och mina har heller ALDRIG sovit på magen när det varit små små bebisar knappt det gör nu när de är större.

    Jag har inte ammat mina barn, har bara svarat KORT o gott NEJ på den frågan och ingenting mer..

    SvaraRadera
  4. Jag har för mig att det är RättStart kudde vi också har. Vi fortsätter med kudde och kämpar på med att nackträningen. Men sova på magen verkar inte alls vara hennes grej.

    Kram

    SvaraRadera