lördag 5 november 2011

Sjukstugan fortsätter

Nu börjar jag bli less på förkylningen. Den är helt sanslös. Efter en vecka blir jag bara sämre och sämre. Jag gick tillbaka till husläkaren igår. Hon hade pratat med en obstetriker som hade sagt att man kan ha huvudvärk framför allt under första trimestern, men även fram till v 20-25 pga hormonerna. Jag blev lite lugnare av det, men ändå inte helt. Och varför sa bm att huvudvärk inte är något man brukar ha? Nu har jag ändå sett ett mönster att värken är värst på eftermiddagar och kvällar precis som illamåendet var/är. Vi pratade om tumör också för att smärtan är så stark. Jag kan ev få en remiss till MRT, men läkaren var tveksam till att man ska göra en sån när man är gravid. Hon skulle kolla upp det. En kompis sa till mig senare igår att hon inte fick göra sin MRT (har haft tumör) pga graviditeten. Det betyder ju att det inte är ok och jag vill inte heller göra nån sån. Vill inte skada Skruttis. Eftersom jag haft det så pass länge och i stort sett dagligen så tror hon inte det är migrän. Jag får försöka stå ut med skallen, även om det är jättejobbigt just nu. Det blir inte bättre av förkylningen. Huvudvärken alltså. Var lite orolig för lunginflammation ett tag för jag har ont i bröstet när jag andas och hostar konstant. Men det var ingen sån. Hostan gör att jag har börjat få rejält ont i livmodern och ligamenten. Det känns som en enorm påfrestning där nere. Jag brukar få dras med hosta i flera veckor, hoppas det går över fortare den här gången. Läkaren sa att jag kan ta Cocillana mot hostan. Men den är ju ganska stark och innehåller både morfin och alkohol om jag förstått rätt. (Rätta mig gärna om jag har fel.)  Blev mycket förvånad att den ändå är ok. Hur som helst så hoppar jag över den tills vidare.

Har ingen aning om vad jag ska göra idag. Eller rättare sagt, vad jag orkar göra. Vila är väl det bästa, men usch vad tråkigt det är att vila så mycket som jag gjort den här hösten. Huvudvärken gör att jag inte kan läsa och knappt se en film. K ska till graven och till sin mamma. Blir nog att han måste jobba hemifrån också en del under helgen.

Känner mig, om jag ska vara ärlig, ganska deppig. Minns inte när jag kände mig som mig själv. Först var det tandvärken, sen illamåendet och nu detta. Allt bara avlöser varandra. Återigen efterlyser jag pauser.

3 kommentarer:

  1. Inte konstigt att du känner dig lite deppig efter tandvärk, illamående, huvudvärk och hosta :( Vad jag har förstått är det väldigt VANLIGT med huvudvärk under grav. p g a hormoner eller har jag drömt det? Jag har ont i huvudet då och då men en annan typ av huvudvärk än jag brukar ha när jag inte är gravid. Just idag vaknade jag med huvudvärk. Du har väll säkert googlat på huvudvärk under grav.?

    Hoppas det vänder snart för dig och allt lättar!

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker INTE du ska göra en MRT!! Jag gör ju det titt som tätt, med min cancer-historik. Hittills har ingen velat göra det på mig när jag sagt att jag håller på med IVF, varken före eller under tiden när jag varit gravid. Min onkolog har sagt att om det blir akut och nödvändigt, kan jag göra det, men inte i början av graviditeten.

    Jag lider också av hosta, varje vinter, typ. Den enda hostmedicinen som jag får ta heter Quilla simplex. Absolut inte Cocillana! Märkligt när man får så olika besked...

    Hoppas du kryar på dig vännen!!
    KRAM

    SvaraRadera
  3. Anna: Jo, jag har googlat en del och många verkar ha huvudvärk. Läkaren och bm och även jag tyckte det var så konstigt att huvudvärken är så kraftig. Ibland kan jag inte ha varken lampor eller TV på. Kram

    Hönsamaja: Nej, jag vågar inte göra MRT efter vad min kompis sa. Jag ifrågasatte Cocillana och då visade läkaren mig vad som står i Fass och enligt det så är det ok. Men jag är skeptisk och är nog så nojjig ändå med allt och kommer inte ta nån sån. Kram

    SvaraRadera