torsdag 3 november 2011

Torsdag

I dag har det blivit en massa babblande i telefonen med en kompis som också är hemma och är sjuk. Skönt att ha nån att prata med. Dagarna blir så ensamma och långtråkiga.

På förmiddagen ringde jag min Bm för att få veta provsvar på de prover jag tog för ett par veckor sedan. Hon var på semester, men hennes kollega hjälpte mig. Allt såg bra ut utom järnvärdet som var något lågt. Hb var alltså bra, men inte järndepåerna. Mitt värde va 14, under 10 är tydligen för lågt. Enligt Bm brukar de flesta ligga runt 24 och hon trodde att jag om några veckor skulle hamna under 10 så hon ville jag skulle börja med järntabletter Niferex nu. Bläää! Många får så mycket magproblem med dem och ILLAMÅENDE. Inget mer illamående tack! Får jag det så slutar jag med dem bums, då får vi hitta nån annan lösning. Tydligen ska man inte ta dem med måltid, men tjejen på apoteket sa att det är ok och att man annars brukar må jätteilla. Hur gör ni andra som tar Niferex? Bm sa också att kraftig regelbunden huvudvärk normalt inte hör till gravidsymtom.

Efter lunch träffade jag en jättegullig diststriktsläkare angående huvudvärken. Hon gissade på spänningshuvudvärk, men var lite tveksam och ville rådfråga med en kollega och en gynekolog och återkomma till mig i morgon. Jag tog lite prover som borrelia, sköldkörteln, blodstatus och D-vitamin. Hon är den första läkare som gått med på att jag får testa D-vitamin. Jag är så glad över det! Alla andra har nekat mig. Hon verkade tycka det var självklart och särskilt eftersom jag är mörkhyad. Jag har ingen aning om ifall brist på det kan orsaka huvudvärk, men jag tänkte att jag passar på att fråga om det är ok att få kolla upp det.

Har funderat nu på eftermiddag om jag har varit stressad sista tiden eftersom jag fick den frågan hos läkaren. Jag tycker ju inte att jag har gjort nåt alls, bara vilat och vilat. Men stress behöver ju inte vara fysisk och att vila när man känner att man vill och borde göra en massa saker kan också vara stressande ju. Och allt kring illamåendet som jag tyckte styrde mitt liv. Och nervositeten inför KUB. Kanske har det funnits stress där i alla fall. NU är jag i alla fall jättestressad över att huvudvärken inte går över!!! Ond cirkel....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar