tisdag 17 januari 2012

En ok tisdag

Det blev bara ca 2,5 timmars sömn i natt. Jag tror katterna var glada att jag var uppe och gick så de fick lite sällskap. Sen la sig den stora katten bredvid mig och myste. Var riktigt jobbigt att gå upp när klockan ringde kl 6. Hade jag inte haft tid hos BM så hade jag säkert stannat hemma. Eller inte, jag vet inte... Hur som helst. Min BM är snäll och rar, men virrig och jag tycker inte hon har så mycket att komma med om jag ska vara ärlig. Allt är så flummig och hon låter ofta osäker och liksom svamlar. Men, men...Vi pratade mycket om foglossningen. Öste ur mig allt kring det. Hon tyckte inte jag skulle jobba heltid som det är nu. Direkt sa hon att jag ska få en läkartid. Men vad f-n jag får ingen tid förens den 2/2! Läkaren är bara där en gång per vecka och de närmsta två gångerna är fullbokade. Det känns inte kul. Visserligen kan jag va hemma en vecka utan intyg, men sen då? Då måste jag beställa tid hos min husläkare som jag tror inte har lika bra koll på foglossning. Har ni nåt bättre förslag????

Mitt blodvärde hade sjunkit mycket. Nu tycker hon att jag ska ta två Niferex om dagen. Blodtrycket var jättelågt. Allt annat verkade bra. Enligt hennes våg hade jag inte gått upp så mycket som på min här hemma. Hmmm.... Så hon var nöjd med viktuppgången.  Det var häftigt att höra Skruttis´ hjärta, 150 slag. Blev lite orolig ett tag då det tog lite tid att hitta hjärtat. Synd att K inte kunde vara med, är säker på att han också hade tyckt det hade varit fantastiskt att höra hjärtat. Fick med mig två rör för urin och två remisser. Dessa för att kolla om jag har uvi. Hon tycker det är bra att göra det regelbundet. Inte mig emot.

På jobbet försökte jag förklara för min chef  och även de flesta i teamet hur ont jag faktiskt har. Ingen verkar ta det riktigt på allvar. Vet inte om det är för att det är så tidigt i graviditeten eller vad det är. Jag har varit lite småledsen över det hela dagen. Min chef blev mest sur och min "teamleader" sa: "Ja men du kan ju stå upp och sitta ner, då behöver du ju inte vara hemma." Jag vet att hon själv va hemma supertidigt pga foglossning, men hennes gick över och hon kunde jobba hemifrån. (Det var på en annan arbetsplats). Så jag trodde att hon om nån skulle förstå. Skulle just svara henne, när chefen stormade in och avbröt oss, så jag gick bara därifrån. Jag vet att det är pressat på jobbet, folk är hemma och de skiter i att anställa folk efter de som slutat. Jag trodde att det var arbetsgivarens skyldighet att försöka ordna med andra arbetsuppgifter i den mån det går, men hon skiter i allt och lämnar det till mig. Men nu har jag bestämt mig för att om inget mirakel sker under morgondagen så tänker jag gå till jobbet, göra allt akut och sen va hemma resten av veckan MINST. Var på hembesök idag och resten av tiden på kontoret. Är nöjd med dagens arbetsprestation, med tanke på sömnbristen.

Fick tag på sjukgymnasten också. Hon tyckte absolut vi skulle lägga upp nåt program för att lindra smärtan. Med det menar hon TENS och akupunktur. En kollega berättade att hon vet folk som fött för tidigt efter att de gjort akupunktur så hon skulle inte prova med det om hon var jag. Sjukgymnasten sa också att man kan köpa TENS apparater  att ha hemma eller på jobbet. Fick en tid till nästa onsdag på eftermiddagen. Det ligger en bra bit från mitt jobb så jag vill helst inte åka fram och tillbaka. Men nu när jag ska vara hemma så tänkte jag höra med henne om hon har nån tid på torsdag eller fredag. Vilken tid som helst. Bältet har jag använt idag för första gången på länge. Det hjälper inte ett dugg, tycker jag.

När jag frågat lite på jobbet så verkar det som att de som är lite äldre, typ 50-60 år haft mycket mindre besvär än vi som är gravida nu eller har varit de senaste åren. Undrar varför det är så. Min mamma vet inte ens vad foglossning är. Hon sa att hon hört talas om det. Har äldre kollegor som har 3-4 barn och aldrig haft ont.

Jag har inte gjort ett dugg ikväll. Chattat med min gravida kompis och värmt mat, det är allt. Börjar bli riktigt trött nu, men det känns ändå inte som jag skulle kunna sova. Ska göra ett försök nu i alla fall.

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar