fredag 3 februari 2012

Gårdagens telefonsamtal och lite annat

Gårdagen var ingen höjdare. Jag låg i sängen typ hela dagen, orkade knapp gå på toa. Fy för att vara sjuk och så himla svag och matt. Febern steg till nästan 40 grader och då började jag lessna på att inte kunna ligga still pga värken i kroppen. Som ni vet är jag jättenojjig med mediciner nu. Tog ju två alvedon i förrgår, men har inte vågat ta mer. Men så ringde jag vårdgudien för att höra hur många som är ok att ta egentligen. När hon fick höra att jag är gravid och att jag beskrev hög feber och även tungandad så skrämde hon upp mig med ev lunginflammation. Så hon ville jag skulle ringa förlossningen. Va? Lite onödigt tänkte jag, jag hade ju bara en fråga om Alvedon. Men jag ringde SÖS iaf. En gullig bm lät lite förvånad över att jag inte tagit mer för att få ner febern. Jag frågade om det va farligt för bebisen med så hög. Fick inget tydligt ja eller nej, men att den måste ner och då kommer jag må bättre. Så två Alvedon var sjätte timme. Det är ju asmycket och helt emot mitt tycke! Så mkt tar jag aldrig annars. Men några till har jag tagit. Tyvärr har jag lyckats förstöra vår säng. Kanske inte förstöra, men jag har liksom badat i svett i dag efter Alvedonen. Märkte inget för jag somnade och när jag vaknade....usch. Vill inte gå in på fler detaljer, men trevligt var det inte. Samtidigt har jag inte lika ont i kroppen nu. Det kändes som ett stort projekt att byta lakan, täcke och kudde. Jag trodde foglossningen skulle bli bättre nu när jag är hemma, men kroppen blir ju jäkligt stel och man får ont av att vila mycket också. Samtidigt som det är omöjligt att orka gå omkring här hemma när man är dålig.

Jag kände bara nån enstaka rörelse från magen under hela gårdagen. Vet inte ens om det var Skruttis jag kände. Men efter att jag hade pratat med bm så tog jag Alvedon och nån timme senare blev det fler och fler puffar. Skönt! Med mindre feber idag har jag också känt Skruttis lite mer.

Halsbrännan har jag inte känt nåt mer av. Har t o m lyckats dricka juice som annars brukar ge mig magkatarr. Har ett gäng clementiner här hemma som jag är jäkligt sugen på. Får se om det blir dagens fredags-gott. K vill ha chips, men det är jag inte ett dugg sugen på. Har ingen aptit alls nästan, men ibland kurrar magen och nåt måste jag ju äta. Till lunch blev det bakad potatis som K hade med sig hem. Fina K kom hem tidigare idag och jobbar hemifrån nu. Återigen passar han upp mig hela tiden.

Nu ska jag hämta mer snytpapper, slå på TV:n och försöka komma fram till nån inköpslista, kylen börjar bli tom.

Ha en mysig fredagskväll!

2 kommentarer:

  1. Stackare!!
    Hoppas du piggar på dig snart! Jag tror inte det är så farligt med alvedon. Det står max 8 tabl på ett dygn på asken, men en läkare sa till mig att det inte var farligt att ta det dubbla (men inte under lång tid, så klart).

    Pigga-på-dig-kram!!

    SvaraRadera
  2. Ja att vara sjuk är Pekka.
    Hoppas du kryar på dig snart.
    Kram

    SvaraRadera