söndag 19 februari 2012

Lite uppdatering

Jaha, vad har hänt här då de senaste dagarna? Jag har varit usel på att blogga. Har varken haft lust eller ork. Mest ingen ork, är inne i en rejäl tröttperiod, men jag känner mig i alla fall friskare från influensan. Ingen läkare har hört av sig om mykoplasma- provet så jag antar att allt är ok.

I torsdags träffade jag en läkare hos mvc. Jag hade varit duktig och skrivit en fusklapp så jag inte skulle glömma några frågor. Vilken skillnad mot min bm. Jag vet ju inte om läkaren har rätt, men det var skönt att få klara, raka svar. Några var tvärtemot vad bm tyckte. Vi började hur som helst att prata om min foglossning. Hon tyckte jag skulle vara skulle vara sjukskriven 50% från och med nu. Jag sa att jag vill börja med 25% så får vi se hur det går. Så blev det. Hon tyckte jag skulle skaffa kryckor, vilket hon även skrev på läkarintyget. Usch, jag vill inte ha kryckor, vilket jag sa till henne. Men hon förklarade att många faktiskt tycker det hjälper en helt del. Än har jag inte skaffat några, men kanske borde. Hon skrev även på intyget att jag skulle klara jobbet bättre om jag kunde ta mig till och från jobbet på nåt annat sätt än nu. Tydligen kan man få typ taxiresor. Det vore toppen. Resorna är vidriga tycker jag. Både pga foglossningen, men också pga blodtrycksfallen som jag fått fler av denna vecka.

Vi talade även om hur länge jag hade tänkt jobba. Jag sa som jag tänkt, att vara ledig 2 veckor innan BF. Det tyckte hon var lite. Minst 3 sa hon till mig för man kan ju faktiskt föda tidigare och då hinner man inte vila alls. Jag vill inte ta av mina föräldradagar. Men visst vore det skönt att vara hemma lite längre. Min bm ville ju veta det här med BF-datum, vad som gäller. Enligt läkaren så går man på vad IVF-kliniken sagt, vilket är den 12 maj.

Jag har framfört till kollegorna att jag helst vill vara hemma en dag i veckan i stället för att ha kortare dagar. På så sätt slipper jag resorna och jag är så trött har så ont på morgnarna att det tar dubbelt så lång tid som annars att komma iväg hemifrån. Vet inte om min chef och försäkringskassan går med på det. Jag har ingen koll alls på det här med deltidssjukskrivning. Hur det läggs upp eller vem som bestämmer vad. En ny värld. Läkaren sa visserligen att försäkringskassan inte brukar gilla att man är hemma en dag. Jag hoppas min chef är tillbaka på jobbet i morgon. Sjukskrivningen har faktiskt redan börjat gälla från i torsdags.

Just det, i torsdags hände en annan grej. Jag skulle gå på lunch på jobbet. Jag går i korridoren, hostar och så helt plötsligt känns det som ett revben är av eller har spruckit! Fy fasiken vilken smärta!!! Jag har inte kollat upp det hos nån läkare, jag hoppas det går över av sig själv. Efter att ha läst på nätet så tror jag nog mer nu på att det är nån slags inflammation mellan kotorna av allt hostande. Men jag kan inte sova på den sidan, inte nysa, inte hosta, inte vrida kroppen utan att det gör ont och det är jätteömt om jag lägger handen där. Typiskt. Bara det läker till förlossningen, annars blir det extra kämpigt.....

På jobbet pratas det en del om mindfulness och min rumskollega har börjat en kurs som verkar toppen.  Jag har även fått ett häfta från bm inför förlossningen. Jag är lite sugen på att köpa nån CD med avslappningsövningar, men tror inte att det blir nån som är inriktad mot förlossning. Känns inte så kul att ha den sen. Är det någon som har tips på nån CD så blir jag glad! 

De sista dagarna har jag mått jätteilla. Det är samma som i början av graviditeten: värst på eftermiddagarna och kvällarna. Verkar som det kommit tillbaka nu sen v 27. Jag hade hoppats att det hade med influensan att göra, men så är det väl inte då :-( . Igår kväll var det hopplöst, då bara låg jag i soffan. Tryckte i mig en massa Marie-kex, det lättade lite. På dagen i går var vi och handlade mat och köpte den här skötväskan på Barnens hus:


På kvällen såg vi Melodifestivalen (vad dålig den var) och åt jättesmarrig fruktsallad. Sen skulle vi se film, men jag somnade i vanlig ordning.

Dagen i dag har bestått av en massa tvättande och pysslande här hemma. Sovit en stund på eftermiddagen har jag också gjort.

Nu ska jag fixa middag och sen blir det nog lite läsning. Har lånat boken "Mr Tourette och jag" efter att ha sett författaren på Skavlan i fredags.

Hoppas ni haft en skön helg!

Kram kram

2 kommentarer:

  1. Åh, hojta gärna till om du tyckte att boken var bra.. Blev också lite sugen på att läsa den efter att ha sett honom på Skavlan.

    Bra med deltidssjukskrivning där, men lova att ta 50% sen om du känner att du inte orkar.. Att vara mamma kommer att vara nog så ansträngande, så slit inte FÖR mycket på kroppen om du inte måste.

    Illamående har jag också och har så haft sen några veckor tillbaka.. Har läst att det är normalt att det kommer tillbaka, och att man ska käka lite men oftare om det blir så. Hmm..

    [Och fiiin mage på korten i förra inlägget!!]
    kram!!

    SvaraRadera
  2. Jag lovar att ta 50% om jag inte orkar som det är nu. Började läsa boken, men hans sätt att skriva på var inte riktigt min stil så jag har gett upp.

    Tack för kommentaren om magen!

    Kram!

    SvaraRadera