söndag 29 april 2012

Taggad

Helt plötsligt känner jag mig typ taggad och vill föda NU! Fick för ett par timmar sedan veta att min kompis som hade BF exakt en vecka före mig, födde en son idag. Tror det är en av orsakerna till att jag också vill plus att hon skrev så gott om SÖS och hur väl de blev omhändertagna där.

En annan anledning är gårdagen. K och jag pratade noga igenom tankar kring förlossningen och framför allt hur han kan vara ett stöd och hjälpa mig med andningen. Vi har pratat om det förr, men igår tog även han tag i lite läsning kring stöttning och vi till och med övade lite andning en kort stund. Bara det lilla har fått mig att slappna av mer och nu känns det mer som vi kommer vara ett team, att jag inte är helt ensam, utan vi får faktiskt hjälpas åt tänker jag :-).

Jag har också läst om mitt häfte om förlossning och mindfulness och känner mig mer trygg nu i hur jag ska tänka och fokusera och inte låta rädslan och paniken ta över. Nu ska jag försöka att att bara ta det som det kommer och träna andningen vid förvärkarna.

Skruttis har varit ovanligt lugn idag. Jag har känt rörelser och hicka så jag är inte orolig. Får se om det blir party i natt i stället.


4 kommentarer:

  1. Ja du taggad ena sekunden och rätt nöjd med tillvaron som den är andra sekunden....så känns det för mig iaf.
    Jag vill ha henne här nuuu men samtidigt är det rätt skönt att kunna lägga upp fötterna och göra ingenting när man vill det. Kommer ju inte finnas tid till det sen.

    Tänk vad nära vi är mållinjen nu:)jag tycker det är så spännande - gör inte du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jättespännande, nedräkningen har verkligen börjat på allvar. Bara en vecka kvar. Ibland tänker jag också på det här med "egen tid". Just som du beskriver att göra ingenting när man vill. Är dock rätt trött på att vara gravid nu och jag längtar så efter Skruttis och det känns helt otroligt att vi ska bli en familj.

      Radera
  2. Men herregud vad tiden gått fort!! Snart är ni föräldrar!
    Förstår din längtan o din oro, var likadan. Med första barnet oroade jag mig för hur jag skulle kunna älska någon mer än mina hundar o med andra så oroade jag mig hur jag skulle kunna älska två barn lika mycket :)
    Det som är bra med att föda är att nan inte hinner känna oro när förlossningen väl är igång. Då styr kroppen o instinkerna o man bara hänger med!

    Sv: Ja, The Walking Dead är skitbra fast läskig, är lite mesig av mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig, tiden har gått fort. I början tänkte jag att "maj - det är ju suuuuperlångt dit". Och nu är det förhoppningsvis höst en vecka kvar. Jag hoppas jag lyckas hänga med kroppen och inte få panik.

      Jo, The Walking Dead är läskig emellanåt, men bra som sagt :-).

      Radera