tisdag 8 mars 2011

Gårdagens fiasko

Här sitter jag med BÅDA äggledarna kvar, trots operation igår!!! Helt galet, det mest knäppa jag varit med om inom vården.

Läkaren som skulle operera mig och som jag och K pratade länge med i tisdags då jag fick min andra cellgiftsspruta var sjuk igår. Jag fick en annan läkare, supertrevlig och bra. Tänkte att det här kommer bli toppen, äntligen. MEN, MEN, MEN....läkaren från i tisdags hade ÅTERIGEN inte skrivit någon journalanteckning. Så han som skulle operera visste inte vad som skulle göras!!! Och detta händer några timmar innan operation. Så jag fick förklara allt och han hade förstått vad som gällde sa han. Han gjorde även ultraljud. Sen på pre-operation kom  han in till mig och sa att han kommer ta bort även höger äggledare om utomkveds har suttit där, för annars kommer jag ha två trasiga. Jag sa att ok, om du verkligen är helt säker på att den är förstörd. Men helst vill jag den kvar.

Efter op får jag veta att han inte tog bort någon äggledare, trots att jag ville och att det var syftet med hela operationen. Han hade missförstått och trodde jag ville behålla båda om det gick. Jag förstår inte vad han fick det ifrån!!!! Jag var helt däckad av narkosen så det var mest min sambo som förde vår talan. Läkaren såg jätteledsen ut och tittade i golvet och sa att nu finns det inget vi kan göra åt saken och att han hade tagit bort en ofarlig cysta bredvid en äggledare.

Enligt läkaren igår hade jag aldrig något utomkveds utan ägget hade fastnat i livmodern på något sätt och inte växt som det ska. Enligt honom har det aldrig suttit i någon äggledare!!!  Hela operationen känns så meningslös, jag är så ledsen så det finns inte. Borde skjutit fram den tills den andra läkaren blivit frisk. Försöker tänka att jag i alla fall fick veta lite hur det ser ut där inne och att han inte såg endometrios. Det är ju inte hans fel att det inte fanns någon journal även om jag tyckte att jag förklarade för honom vad som skulle göras. Känns lite som det är mitt fel som inte kunde berätta ordentligt, men det är väl inte patienten som ska informera, det verkar helgalet.

Nu är vi tillbaka på ruta1 eller -1 känns det som. Nu vågar vi inte försöka själva under sommaren eftersom den skadade är kvar. Ska jag begära en ny operation och ta bort de vänstra eller vad?

Detta hade min underbare K köpt medan jag var på sjukhuset. Det stod på köksbordet när vi kom hem därifrån:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar