söndag 4 december 2011

Uppdatering

Har inte alls haft ork att skriva några större inlägg på länge, som ni märkt. Jag har jobbat alldeles för mycket den här veckan. Väldigt mycket och långa dagar. Men jag känner mig helnöjd nu i efterhand. Vi har fortfarande inte fått in så bra rutiner i det nya arbetssättet på jobbet och det tar mycket kraft och energi. Det har varit en hel del småtjafs också och sånt gör mig så tröttare nuförtiden. Men som sagt, jag är nöjd ändå och det känns bra att ha jobbat undan det viktigaste till i morgon. Kollegan som inte gillar gravida just nu har det funkat bra med förutom en grej som hon slängde ur sig just i mitt rum, just till mig som är gravid. Sen blängde hon surt på mig och gick ut ur rummet. Behandlade mig som luft i rummet när jag försökte verka förstående, men dagen efter verkade allt som vanligt igen. Jag förstår mig ju inte på sånt, jag skulle aldrig slänga ur mig en sån sak som hon gjorde. Men det är jag det. Det visade sig att min rumskompis också hade reagerat på vår kollegas uttalande. Jag har inte sagt minsta lilla ord om min graviditet när hon varit i närheten, just för att jag vet hon mår dåligt. Så får man en sån kommentar tillbaka. Tack för det! Nåja nog om detta.

Förutom att jag jobba har jag tagit mig till sjukgymnasten och skaffat ett bälte för foglossningen. Måste erkänna att jag knappt använt det än. Jag har inte haft lika ont denna vecka för jag har suttit på kontoret hela dagarna. Men nästa vecka blir det en massa hembesök, får se hur det ska gå. Känns så ovant att ha det där bältet, men det är vanesak har jag fått höra av kollegorna. Klippt mig har jag också gjort. Åh vad skönt det var att tunna ur håret ordenligt, det växer som bara den nu. Mera blankt har det också blivit. Härligt! Det har blivit lite pysslande här hemma och lussebak och sånt. Skönt att kunna ha ett liv igen och att det känns kul att göra saker. Mår fortfarande illa dagligen, vissa dagar är hemska medan vissa är bättre. Försöker så gott det går att inte tänka på illamåendet. Det är i alla fall värst på kvällen och det börjar komma på morgnarna också om jag inte äter frukost i tid.

Magen då? Tänk, snart har halva tiden gått! Helt, helt otroligt! Magen växer så det knakar. Jag tycker mig ibland känna som ett kraftigare pirr eller fladder i magen, men jag vet inte om jag inbillar mig. Jag har blivit mycket större på bara tre veckor. Har en i mitt tycke stor mage. Den känns spänd och tung och ibland gör den ganska ont. Har hört att det även syns bakifrån att jag är gravid. I och med foglossningen så har jag märkt att vissa övningar jag fick av sjukgymnasten inte alls känns bra, så de gör jag inte. Har slarvat mycket med övningarna över huvud taget, om jag ska vara ärlig... Jag har fortfarande väldigt svårt att känna mig bekväm i att gå upp så mycket i vikt. Får nästan panik ibland när jag ser vågen och spegeln. Inte magen alltså, utan att armar, ansikte, lår, fötter, anklar också förändras och blir tjockare. Jag tror att min övervikt sedan innan också bidrar till min panik. När jag ser mag-bilder på andras bloggar så har jag börjat tänka på att i profil ser min mage mest ut som en stor fettvalk. Allt ser så slappt ut. Inte alls sådär rund och fin som andra har. Men det blir väl så som sagt eftersom jag hade mage innan. Men, men, huvudsaken är att Skruttis mår bra. Snart får vi se Skruttis igen i v 20. Längtar dit och hoppas att allt kommer se bra ut.

Tycker jag känt av både små och stora besvär som har med en graviditet att göra, men än så länge har jag sluppit gå på toaletten nattetid. Det är enormt skönt tycker jag. Jag sover så dåligt ändå som det är. Dagtid däremot får jag springa ofta trots att jag dricker dåligt. Men det ska bli ändring på drickandet, måste verkligen skärpa mig där.

Vad svårt det är förresten att motstå alla fikastunder såhär innan jul. Både på jobb och privat ska det vara pepparkakor, lussebullar, mjuk pepparkaka, choklad....Märker att när jag har mycket på jobbet så blir det mer sötsaker. Har ärligt dåligt samvete för det. Dock har jag märkt att jag mår galet illa av pepparkakor. Trodde det var tillfälligt, men det går bara inte att äta längre. Bra det. Saffran funkar sådär, magen blir inte jätteglad, men jag har inte kunnat motstå det ändå. 

Nu ska jag äta lite frukost (igen) med K som vaknat. Och öppna min fina kalender. Hittills har det varit shampoo, ansiktsrengöring och en mascara. Vi måste komma fram till om vi ska åka till Sigtuna julmarknad idag eller om vi skjuter på det. Hade hoppats på lite snö! De har förresten en sån mysig affär där med lite allt möjligt, bland annat barnsaker. Sista hittade vi en sån fin sängmobil, den vill jag titta på igen och kanske köpa.

Ha en jättefin dag! Kram kram!

1 kommentar:

  1. Åååhhh vad kul det hade varit att träffas en super snabbis i Sigtuna.
    Bor ju bara några minuters bilfärd därifrån:)

    SvaraRadera