fredag 30 december 2011

Vitaminbrist, bebiskläder och foglossning

I går ringde min husläkare om det där brevet jag skrev om. Det visar sig att jag har kraftig D-vitaminbrist och även kalcium-provet var dåligt. Jag fick minst sagt panik över detta. Det var extremt lågt liksom och kommer förmodligen vara svårbehandlat nu när jag är gravid pga att man bara får äta en viss mängd kalcium och D-vitamin per dag. Jaha...kul. Vi kan ju hoppas att Skruttis fått vad h*n behöver och att det inte påverkat skelettet eller nåt annat. Risken finns dock eftersom det är så himla lågt. Att Skruttis mår bra är det enda jag bryr mig om. På jobbet säger alla att bebisen tar vad den behöver. Men hur kan Skruttis göra det när det inte finns nåt att ta av? Min nivå är nästan noll. Min bm har ordnat med en läkarträff nästa vecka för att vi ska kunna diskutera detta. Har fått tabletter utskrivna. Nu måste jag ta nytt prov om typ 10 dagar. Jag har i alla fall världens bästa husläkare nu. Jag gillar att hon förklarar och att hon är engagerad. Hon berättade att hennes pappa är obstretiker och att hon rådfrågar honom mkt när det gäller doser och sånt för gravida. Jag frågade henne om bebisen. Hon sa att om det var stora risker för fosterskador så borde man testa alla gravida. Jo tänker jag, men alla tillhör inte riskgrupperna och det är inte så vanligt att ha så låg nivå som jag har. Ibland är det bläää att vara mörkhyad.

Jag hoppas att min enorma trötthet de senaste 6-7 åren kan förklaras med vitaminbristen. Och även nedstämdheten och alla hemska mörka tankar jag har haft om att livet är skit och inget är kul. Depression och trötthet är så otroligt vanligt vid denna typ av brist. Så nu hoppas jag på att jag kommer bli piggare och gladare och mer positiv. Två kollegor äter just D-vitamin och kalcium mot trötthet och nedstämdhet. De säger att det hjälper mycket. De tar dock mycket högre doser än jag kommer ta.

Som sagt så kunde jag inte koncentrera mig på jobbet igår efter att jag hade pratat med läkaren. Efter jobbet gick jag och shoppade lite, som om det skulle hjälpa....Hittade två grejer till mig och Skruttis ska få detta från Polarn o Pyret. Jag kunde inte motstå plaggen pga det söta mönstret. I närheten av mitt jobb är det halva priset på massor av bebiskläder på Polarn. Verkar variera mkt i olika butiker.


Tänkte jag skulle skriva lite om foglossningen också. Den har verkligen blivit värre. Vet liksom inte hur jag gå för det gör ont hur jag än gör. Jag vill inte vagga fram och jag kan inte gå vanligt heller.  Sitta är också svårt. Nån som har nåt tips? Fortsätter det såhär så funderar jag på att prova TENS behandling.

Vid middagen idag pratade K och jag lite om mitt ursprung, att jag vägde så lite när jag kom till Sverige och vilken dag jag egentligen är född på. Vilken dag som är min födelsedag är i och för sig inte viktigt, vi kom bara in på det ämnet. Fick en sån där jobbiga känsla som jag får runt jul och började nästan gråta efter allt prat.

I dag kom jag knappt upp ur sängen, var så trött så trött. Jäspat mig igenom dagen och har mått illa hela tiden. Jag tror att illamåendet beror på tröttheten. Ska bli så skönt att bara vara hemma i morgon. Äta god mat och ta det lugnt. 

Nja, de sista två dagarna har inte varit så roliga, bara deppiga. Men snart är det ett nytt år, det kommer bli ett toppenår! Angående det här året så kan jag väl sammanfatta det med att det har varit väldigt händelserikt...

1 kommentar:

  1. Tror inte att jag hinner skriva det imorrn, så jag önskar dig/er redan nu ett gott nytt år!! 2012 kommer att bli fantastiskt!

    [Och gällandes att ha ont av foglossningen så har jag inget annat tips än att ta det lugnt, inte stressa fram, ha en kudde bakom ryggen och under rumpan när du sitter ner, och så är foglossningsbältet riktigt bra tycker jag]..
    krams

    SvaraRadera