lördag 22 oktober 2011

Hemma är absolut bästa platsen!

Jag är så himla hemmakär.  Var jag än är så längtar jag hem. Inte på en gång, inte så att jag vantrivs på andra platser eller hemma hos andra, men det är alltid så underbart att komma hem. Känner så ännu mer när jag inte mår bra. Idag har varit en dålig dag. Illamåendet behöver jag väl knappt nämna längre och idag har jag även haft ont i livmodern och den där migränliknande huvudvärken. Det känns som nån skär med en kniv i livmodern. Har varit svårt att gå och stå emellanåt. Nu har det lugnat ner sig lite som tur är. Det är säkert bara Skruttis och livmodern som växer  och växer så jag är inte orolig. Men måste erkänna att jag varit lite nervös när jag gått på toa. Men inget minsta tecken på blödning. Hur som helst så ville jag inte alls åka in till stan och gå på middag. Vi träffar inte de som var med särskilt ofta, utan alldeles för sällan. När vi väl ses vill jag vara pigg och glad. Nu var jag nästan gråtfärdig och allt kändes jobbigt. Men det kändes inte schysst att ställa in och dessutom vet de inte att jag är gravid så jag kunde inte skylla på illamåendet eller nåt annat heller. Middagen var trevlig på så sätt att det var kul att träffa dem. Men resten var bara jobbigt. Maten luktade för mycket och illamåendet blev värre och värre. Benen var som spagetti och jag bara kallsvettades hela tiden. Märklig känsla.  Trots att jag mår dåligt så skulle jag promt köpa med mig smågodis hem. Har längtat så efter det. Så nu sitter jag här nerbäddad i sängen med godis, vatten, datorn och en bok. Jag njuuuuter av varenda godis. Sååå gott! K jobbar hemifrån. Jag hade helt glömt att han skulle jobba i kväll och i natt, kanske även i morgon förmiddag. Som tur är kan han ju jobba hemifrån.

Jag pratade med min mamma idag. Hon frågade om magen växer. Jag sa att jag bara blivit tjock av allt småätande, vilket är sant. Vägde mig i dag och har gått upp ytterligare. Inte mycket, men ändå. Jag vet inte om jag orkar bry mig just nu. Borde jag det? Läste att går man upp mycket i början så är det svårare att gå ner det sen efter graviditeten. Jag frågade mamma hur mycket hon gick upp. När hon väntade min syrra som är äldst gick hon upp bara 7 kg allt som allt! Med brorsan var det 24 kg. Då var hon elva år äldre. Hon sa att det verkligen inte är bra med godis och fikabröd och att det är så onödigt att äta sånt.  (Hon vet att jag är världens gottegris). Näe, jag vet sa jag och gick och köpte en påse godis ett antal timmar senare.....Hon hade tur som blev sugen på apelsiner och saltgurka. Jag är sugen på godis. Jag vill vara sugen på nåt nyttigare. Jag äter mer godis nu än innan jag blev gravid. Men jag har bestämt mig för att jag får bara äta fika och godis på fredagar och lördagar. K har lovat mig att stötta mig i det och börjar jag tjata om nåt sånt så måste han säga nej. Jag vet,  det är skitbarnsligt att behöva blanda in honom, men jag kan verkligen inte stå emot sött och vi har båda dålig karaktär när det gäller sånt. Vi måste peppa och hjälpa varandra.

2 kommentarer:

  1. Känner så igen mig. hemma är riktigt skönt att vara nu när man mår som vi mår.
    Orkar inte heller göra många andra knop än jobbet och familjen. Huset börjar förfalla, tvätthögen växer, dammråttorna frodas under soffan och jag bara mår illa. Allt jag vill göra är att umgås med familjen och få må dåligt.
    Patetiskt jag vet.
    Säger hela tiden att om ett par veckor blir allt bra igen - då blir jag mig själv igen.
    Det där med vikten är så olika. Jag tror att kroppen lägger på sig det den behöver. Fast lite rätt har nog din mamma....behövs ju inte påpekas för det förstår du ju själv också. Det är ju viktigt att man äter nyttigt och variationsrikt. men du är säkert smal och fin normalt sätt så kroppen kanske behöver lite extra kilon. :-)
    Själv sitter jag med en del övervikts kilon så min bebbe har att ta av nu i början. Jag har bett om dietist hjälp under denna graviditet för jag vill inte lägga på mig så mycket. Bm tittade först lite oförstående på mig och sa men så farligt är det väl inte men jag stod på mig. Hon tyckte det var bra att jag ville sköta om mig så jag skulle få den hjälpen. Jag är dock tvärtemot dig vad gäller sug. Jag vill ha frukt, bär, pasta, apelsin juice, bubbel vatten och saltade solrosfrön. Men det kan nog ändras är jag rädd.
    But hang in there girl...det här ska vi klara.
    Vi ska ju följas åt nu - du och jag.

    SvaraRadera
  2. Det stämmer inte alls att det blir svårare att gå ner om du går upp redan i början av graviditeten. Jag gick upp 34 kg när jag väntade min dotter. Gick ner 38kg på 8 månader ( de första 20 försvann första månaden efter förlossning o sen tog det 4 månader innan jag började på VV o gick ner de sista 18).
    Denna graviditeten har jag hittills gått upp 25kg men oroar mig inte, är säker på att de försvinner sen de oxå, så försök att inte oroa dig!

    SvaraRadera