fredag 7 oktober 2011

Postafen...igen

Jag vet att jag tjatar mycket om illamåendet, Postafen osv. Men i förrgår fick jag en obehaglig känsla att jag har ätit Postafen för mycket och framför allt under för lång tid. Jag har tagit 1 tablett varje dag i ca 2 veckor. Vet inte varför jag inte tänkt på det förut, att jag knaprat på dem så länge. Så nu nojjar jag över fosterskador. Jag mailade min bm som svarade att man kan äta dem enligt förpackningen. Jo, men i förpackningen så står det att de gäller för åksjuka. Jag tänker att ska man ta Postafen för det ändamålet så tar man de ju oftast inte varje dag. Så jag fick inget svar på om jag ätit dem för länge.

Jag frågade läkaren igår på kliniken. Han sa att jo man kan överdosera och han verkade lite osäker på detta med längden. Han sa att man kan nog ta dem en månad. Men han lät inte övertygande och verkade inte ha jättekoll. Bad en kompis fråga sin BM och visste inte heller om fostret påverkas när man tar de varje dag en längre tid.

Så igår eftermiddag höll jag på att få psykbryt på det här. Nu kommer jag inte ta en enda Postafen mer. Jag vet, för jag känner mig själv, att har Skruttis några skador så kommer jag tänka resten av mitt liv att det är pga Postafen och det är alltså mitt fel.

Har försökt läsa på nätet, men det står väldigt olika. En del har fått rådet att inte äta dem alls och en del har tagit dem under flera veckor. Dock vet jag inte om det är dagligen.

Fick Lergigan utskrivet, men jag tänker inte ta dem heller.

Vad har ni andra hört från era BM och läkare om Postafen?

2 kommentarer:

  1. Min BM rådde mig att ta Postafen, men hon sa inget om hur länge man skulle/kunde ta dom. Däremot sa hon heller inget om att vara försiktig, så jag tror nog inte det är någon fara.
    Jag tog dom aldrig, då jag är väldigt restriktiv med piller överhuvudtaget. Det ska mycket till för att jag ska ta en värktablett...
    Men hur känner du? Mår du mycket bättre av Postafen? Att du mår bra gör ju att Skruttis också mår bra. Och om BM säger att det är lugnt så är det säkert så.
    Den enda trösten är ju att det går över. Jag mådde pyton min första graviditet 24/7 fram till ca vecka 11-12, sen sporadiskt fram till vecka 15, efter det mådde jag toppen!
    Det jag fann hjälpte bäst mot illamåendet var konstigt nog att äta. Och jag behövde äta saker som kändes... fräscha. Jag åt mycket tärnat äpple med naturell yoghurt och lite frön på. Sen tyckte jag det var gott att rosta limpa och skiva gurka ovanpå. Jag hade alltid ett par bitar riskakor med mig att tugga på om illamåendet blev värre. Vindruvor och morotstavar funkade också bra och det brukade jag ha i kylen på jobbet. Där trodde de för övrigt att jag bantade den första tiden med yoghurtluncher och morötter, haha! Jag lät dom hållas och sa "ja du vet den där julmaten" typ. :o)
    Hoppas du snart är förbi den här jobbiga tiden, för hur glad man än är över att vara gravid så måste man nog låta sig få tycka att just den här biten är lite tuff. För det är den om man mår illa.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket för din kommentar!Jag ska försöka att avstå från Postafen. Lediga dagar som denna funkar ju om jag håller mig hemmavid, men det är hemskt att jobba tycker jag. Försöker att småäta också, men vissa dagar kan jag knappt öppna kylen eller ett skåp med mat. Här blir det också yoghurt, mest till frukost med frysta bär som jag värmer lite först. Även vindruvor har funkat ibland. Morötter ska jag absolut testa.

    Ha en fin helg du också!

    SvaraRadera