söndag 23 oktober 2011

Ofta samma mat

Det är inte klokt, men jag har sovit nästan hela dagen till och från. Skäms lite och känner mig väldigt onyttig. Men huvudvärken försvann och jag känner mig mycket gladare och piggare. Det är lyx att kunna ha det såhär bra, att bara vara. K har också sovit några timmar, men han jobbade till kl 1 i natt, sov till 4 och jobbade sen hela förmiddagen. Han behöver inte känna sig onyttig.

Den vakna tiden har mycket av mina tankar fokuserats på mat. Jag är så trött på att jag lagar samma maträtter hela tiden. Mat är inget intresse så det kan ju ha med det att göra, men ändå. Vad äter ni till vardags? K har åkt och storhandlat och jag skulle göra en lista. Jäklar vad svårt det är. Nu när mycket inte smakar gott så blir det ännu värre. Tar gärna emot tips om ni vill dela med er. Rödspätta t ex, vad gör man med den? Det skrev jag upp på listan. Åt det i veckan på restaurangen vid jobbet, men den var lite lätt panerad och det har jag svårt för just nu. Panerat, smält ost och köttfärssås går bara inte. Men lasagne går bra. Är inte det skumt?  Tänkte försöka göra kålpudding, hoppas det funkar. Jag som älskar köttfärssås annars. Har också jättesvårt för olika sallader. Väldigt synd och det är också nåt som jag älskade förr. Man får äta det som funkar helt enkelt.

Idag har jag inte ont i livmodern alls. Är väldigt svullen om magen bara. Har nog inte skrivit det, men jag var och köpte nya byxor i veckan. Köpte faktiskt mammabyxor med en massa tyg på H&M. De funkar trots tyget, bara å vika ner det lite och ha en lång tröja över. De är sååå sköna, inget som klämmer på magen. Däremot sitter de inte bra för övrigt tycker jag. Jag kanske köpte för stora, hade hoppats de skulle vara lite tajtare. De ser ut som tunna mörkgråa jeans ungefär.  Några vanliga mammajeans hittade jag inte i min storlek, alla var för stora. Blev förvånad över hur liten mammaavdelningen var, men det kanske bara är här ute hos oss som den är så liten.

Har nog inte heller skrivit om att min MVC inte har någon mammagrupp. Det är jättesynd tycker jag för jag känner ingen här förutom en kollega, men hon är ju inte gravid. Vi umgås dessutom aldrig privat. De ordnar träffar och så med olika föreläsningar och teman, men de har inga fasta grupper som träffas regelbundet som jag förstått att flera andra ställen har. Min BM sa att de har provat båda varianterna och att hon och hennes kollega upplever det som att det kommer fler till föreläsningarna än när det var fasta grupper. Folk ställer mer frågor nu och att det blev mer som i skolan med de där träffarna att folk känner sig tvingade att säga nåt. Jag har i alla fall bestämt mig för att gå på alla föreläsningarna om det inte är nåt superviktigt på jobbet som jag vill prioritera.

Jag har fått tid för KUB. Har inte alls varit nervös för det tidigare, men nu när brevet har kommit med kallelsen och blodproverna är tagna så känns det mer verkligt och jag är riktigt, riktigt nervös. Är ändå över 35.

2 kommentarer:

  1. Ja du vännen...matens vara eller icke vara det är frågan.
    Ingenting får lukta eller smaka som det fick förr - jobbigt! Kålpudding låter gott. Soppor funkar för mig. Fisk, mängder av grönsaker och potatis...klar eller kör allt i mixern. Precis lika gott. Rostat bröd med makrill i tomatsås - mums. Fast mest frukt med keso eller yoggi om jag ska vara nöjd.
    Vi har inte heller en mamma grupp, eller rättare sagt jag får inte gå någon eftersom jag inte är förstföderska. Känner heller typ ingen som är gravid...trist!
    Ja en på jobbet men det är ingen jag umgås med privat.
    Jag ska på KUB den 7/11 när ska du dit?
    jag är dödligt nervös ja helt enkelt livrädd.
    Jag menar om en vecka fyller jag 38 blääääää.

    SvaraRadera
  2. Tack för tips om mat. Frukt med keso åt jag en del i början, det var helt ok. Soppa ska jag absolut göra mer av, hittills har jag bara gjort linssoppa vid några tillfällen, men det är roligare att variera sig. Har du gjort KUB förut?

    Kram

    SvaraRadera