tisdag 16 augusti 2011

Tandläkarbesöket

Den här dagen har gått åt till mitt tandläkarbesök, att stå ut med tandvärken och att äta våfflor hos K´s mamma.

Det sistnämnda var trevligt, det andra är skit. Som jag trodde så gjorde tandläkaren noll. Först fick hon för sig att det, enligt henne lilla ytliga hålet skulle lagas. Det skulle jag få göra idag. Blev glad över det, då kanske vi kan ha lite semester resten av veckan tänkte jag och jag kan bli smärtfri. Men så ångrade hon sig för hon skulle få laga det på sin lunchrast och hon kunde inte göra det nån annat tid under dagen för hon kunde inte klona sig. Så skulle jag få en tid imorgon i stället. Men så helt plötsligt ville hon att hennes kollega skulle titta. Han sa att jag får stå ut med den här värken och se om min nya bettskena (som jag gjorde idag och ska få i morgon) hjälper. Det kan vara en inflammation och då måste man rotfylla eller så är tanden överbelastad. Jag har stort överbett och ett konstigt bett. Det är bara de få tänderna där bak som har kontakt och alltså får ta all belastning. Om jag rotfyller blir tanden tydligen mycket sämre och pressar jag då tänder på natten så kommer tanden sedan att gå sönder. Det lilla hålet ska tydligen inte lagas. Just det, det kan vara visdomstanden också som trycker mot den onda tanden fick jag också veta.  När jag låg där i stolen kände jag mig helt vanskapt i munnen och nu är jag skitförbannad. Jag ringde tandläkarmottagningen igår för att försäkra mig om att det fanns tid IDAG för att ev laga tanden. Men hon kom in till mig typ 1 minut medan jag var hos tandhygienisten och hon själv hade en annan patient. Jag hatar henne. Jag tänker inte ens gå dit i morgon och hämta min bettskena, det får K göra. Jag vill inte se henne och det där stället. Jag har så jävla ont och de tycker jag ska stå ut med det. Jag förklarade att jag inte kan stå ut med det. Värktabletter hjälper inte. Nu i kväll har jag ringt till Folktandvården och ska återkomma till dem i morgon bitti kl 7 (!) för att ev kunna få en akuttid.

Är det bara jag som råkar ut för sånt här? Har ni också gjort det?

Jag är så less på att strida om all vård, jag fick nog av det runt mitt utomkveds. Varför ska mina besvär så ofta vara så svåra att fixa? Just nu känns det inte som nån kul semester, det känns inte ens som semester. Jag har svårt att koppla av. Är skitstressad över att jag måste få det här fixat innan FET nästa vecka.

Känner för att skrika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar