fredag 19 augusti 2011

Var är min adoptivmamma?

Under de senaste åren har jag mer och mer funderat över var min adoptivmamma finns. Nu har jag ju läsare (vilket jag är superglad för) så jag kan inte bara skriva som om det var min dagbok, då skulle ni inte förstå tror jag. Ska försöka förklara. Jag är ju adopterad och kom hit när jag var ca 3 mån. När jag var ett år skilde sig mina adoptivföräldrar. Jag bodde ett år med pappa innan han träffade mamma. Under mina första år träffade jag min adoptivmamma då och då. Vad jag minns så ville jag inte det och jag grät mest. Mina föräldrar har bekräftat det. Däremot funkade det bra med min brorsa (mina föräldrars gemensamma barn) och henne. Min mamma hade även en dotter då hon träffade pappa.
Jag vet inte riktigt när, hur eller varför, men kontakten med min adoptivmamma bröts. Hon har inte hört av sig till mig nu när jag är vuxen heller. Inte på något sätt. Vi pratar i stort sett aldrig om henne hemma, det har varit ett jobbigt ämne på nåt sätt. Nån gång ska jag fråga mer. Pappa har säkert berättat lite mer, men jag har förträngt det i sånt fall.

När jag blev lite äldre var jag besviken över att hon inte hörde av sig. Knäppt egentligen, för varför skulle hon behöva eller vilja det? Hon har dessutom säkert biologiska barn ("felet" låg hos min pappa) och ny familj. Pappa var den som hade vårdnaden om mig. Jag vet inte vad hon ville, tyckte och tänkte. Vet bara att pappa fick kämpa för att få egen vårdnad.

Jag vet inte riktigt varför jag undrar var min adoptivmamma finns, det är ju inte så att jag saknar henne eller nåt och det är inte så att jag nödvändigtvis vill träffa henne. Det är mer en nyfikenhet som har växt sig starkare sedan vi försökt få barn. Kanske jag skulle vilja se henne på avstånd bara för att se hur hon ser ut. Om den sista uppgiften stämmer så bor hon inte långt från oss, kanske 10 minuters promenad. Men det är absolut inte därför vi flyttat just hit.

Ett tag fick jag för mig att jag ville säga nåt särskilt med det här inlägget, men det vill jag inte. Jag ville bara förklara eftersom jag skrev om min nyfikenhet i ett tidigare inlägg.


2 kommentarer:

  1. Vilket mysterium. Så himla konstigt att hon försvann ur ditt liv, förstår att du funderar över vad som hände. Skulle du känna igen henne om du såg henne? Hoppas att du får svar på dina frågor.
    Kram

    SvaraRadera